Hvert femte boligsalg utløser krav mot selger. Flere domstoler har hittil i år bidratt til å avklare hvor stor risiko boligkjøpere egentlig tar, skriver Dagens Næringsliv.
- Kontraktsdokumentene gir i en del tilfeller kjøper et fortegnet bilde av hva hun eller han faktisk kjøper, sier advokat Dag Are Børresen i Help forsikring, som bistår boligkjøpere.
Dyre mangler
Et eksempel er en familie som kjøpte en enebolig på Slependen i Bærum for snaut ni millioner kroner, men der familiien hverken kunne bruke badene eller fyre.
To rettsinstanser har vurdert familiens liste over feil og mangler med en samlet verdi på én million kroner. Resultatet er at hun sitter igjen med to tap og 700.000 kroner i saksomkostninger.
oppdage alle manglene før vi la inn bud. Jeg har etter kjøpet måtte bruke blant annet feier, elektriker og rørlegger for å avdekke omfanget av feilene. Er det meningen at man skal ha med seg et slikt følge alllerede på visning?
Wenche Bjerke er overrasket over hvor stor risiko hun egentlig tok da familien kjøpte eneboligen. I likhet med de aller fleste boligkjøperne i Oslo-området la hun inn bud på grunnlag av hva hun selv hadde sett under to visninger og hva som fremgikk av meglers prospekt og takstmannens overflatevurderinger i verditaksten.
Selges «as is/som den er»
- Den senere tids avgjørelser kan vanskelig oppfattes på annen måte enn at domstolenes praksis overfor boligkjøpere skal strammes inn. Nå foreligger flere eksempler der det stilles helt urimelig krav til hva kjøper skal undersøke, sier førsteamanuensis Trygve Bergsåker ved Oslo-universitetets juridiske fakultet og ekspert på juridiske sider ved boligsalg.
Domstolenes klargjøring gjelder kjøp av bolig med såkalt «as is/som den er»-klausul:
- En variant av praksis ved skipssalg og bruktbilsalg. Dessverre har det blitt en del av standardkontrakter ved boligsalg, sier Bergsåker til DN.
- Når en eiendom er solgt «som den er», kan den i prinsippet ikke ha mangel, sier advokat Marianne L. Kvanvik, fagsjef for eierskifteforsikring i Protector Forsikring.
Hun sier det blant forbrukerne er stor uklarhet og liten kunnskap om regelverket knyttet til boligkjøp.
Artikkelen er tatt fra DN 091110