Advarer mot altfor raske boligkjøp

- Mange tror de kan forsikre seg bort fra ansvar, sier advokat.

Denne hussoppskaden på bildet oppdaget den nye boligeieren først etter at han hadde kjøpt. - Han kom inn i kjelleren, flyttet på noe, og da så det sånn ut. Han ringte meg, og for meg er slike skader alltid like fascinerende, sier Pål Ivarsøy, teknisk leder hos Cytox.

Kjelleren befant seg i et gammelt skorsteinshus midt i Bergen. Ingen av de andre i sameiet kjente til skaden, som kostet 100.000 kroner å reparere.

- Det var i høyeste grad en overraskelse både for han som kjøpte sist og for de andre som bodde der, sier Ivarsøy.

Han forteller at dette er et klassisk eksempel på sopp- og råteskader i gamle bygårder. Alt som er soppinfisert må fjernes, behandles kjemisk, og så bygges opp igjen. - Nå er det høy aktivitet på markedet, både innen utleie og salg. Rådet mitt er å bruke tid og ikke la seg rive med, sier han. Advokaten har flere saker der folk har fått problemer med inneklima i boligen kort tid etter at de flyttet inn.

 - Leiligheten kan være dårlig ventilert eller konstruert feil.

Da kan det bli fuktskader, som gir råte og muggsopp. Det første folk merker er ofte en helseeffekt. De blir dårlige, og får typiske symptomer på mangelfullt inneklima, som trøtthet, hoste og tørre øyne, sier Pål Ivarsøy. Skade for 100.000 Ivarsøy blir ofte hentet inn som sakkyndig når folk opplever at noe er galt med boligen de har kjøpt. Han er enig med Gavle i at det er viktig å være nøye ved kjøp av bolig.

- Folk bør ta av seg skylappene.

Det går ikke an å betale seg vekk fra alle problemstillinger. Selv med forsikring har man et selvstendig ansvar for å vite hva man kjøper, sier han. Han har tatt bilder som viser hva som kan skjule seg i boliger som nylig har blitt solgt. Ett av dem viser en hussoppskade som ble oppdaget i kjelleren i et sameie i byen, og kostet rundt 100.000 kroner å fikse. Et annet bilde viser muggsoppangrep på en vegg i huset. - Dette er et klassisk bilde. Jeg ser dette mange ganger i måneden. Her har det stått en seng plassert mot veggen. Det har oppstått et misforhold mellom vanninnholdet i romluften og overflatetemperatur på veggen som sengen har stått imot. Det har gitt kondens, og videre muggsopp, sier han. Først en stund etter overtakelse tyter muggsoppen frem.

- Det er veldig vanlig at selger trekker ut sengen før flytting, oppdager flekker på veggen, maler i full fart over og håper det ikke blir noen problemer, sier Ivarsøy. Kontakte takstmannen Gavle mener det i enkelte tilfeller kan være lurt å kontakte en takstmann før man kjøper bolig, spesielt hvis det er snakk om eldre boliger.

- Markedet skriker etter boliger.

Det er fort gjort å leie billig arbeidskraft, pusse opp sekundærrom og selge dette som bolig. I mange gamle bygårder blir vaskekjellere gjort om til leiligheter, som er et helt annet formål enn de er bygget for. Da går det gjerne noen måneder før problemene kommer. Det kan bli en ubehagelig opplevelse, sier Gavle. Selvstendig ansvar Boligkjøperforsikring er en forsikring man kan få som kjøper, mens eierskifteforsikring er for selger. Gavle advarer mot å tro at man dermed har sikret seg. - Det er en stor økning hos oss med folk som kommer og er frustrerte på grunn av en boligkjøpsforsikring, der forsikringsselskapet har avvist saken, sier Gavle. Hans inntrykk er at kun de mest opplagte sakene vinner frem, mens de som krever mer arbeid blir henlagt hos forsikringsselskapet. - Mitt råd er å unngå å komme i en slik situasjon at man trenger denne typen hjelp. Forsikring må ikke bli en sovepute, det er bedre å gjøre en skikkelig jobb før man kjøper, sier advokaten. Må rive terrassen Gavle anbefaler både dem som skal kjøpe og leie til å skaffe seg Boligkjøperboka.

- Der står det hva du skal se etter, det er en billig investering.

Når du skal kjøpe, er det din viktigste investering i livet. Det må ikke være som om du kjøper en suvenir på stranden i Thailand, sier han. Senest onsdag fikk han inn en ny sak der en boligkjøper har fått brev fra kommunen med varsel om tvangsmulkt og riving av terrassen, som ikke er godkjent. - Selger visste ikke noe om det, sier han. Han mener det er viktig å undersøke alle salgsdokumenter, og stille så mange spørsmål som mulig til selger og megler. - Få svarene ned på papiret, signert, råder han.

- Still spørsmål Help forsikring er foreløpig eneste selskap i Norge som tilbyr boligkjøperforsikring.

Advokat Dag Are Børresen er enig med Gavle i noe: - Man har ansvar for å sette seg inn i hva man kjøper. Det er dessverre sånn at man ofte lar seg rive med i boligjakten, og da er det lett å glemme å sette seg inn i detaljene. Det kan gi negative overraskelser i ettertid, sier Børresen i Help forsikring. Han understreker at det man burde ha satt seg inn i før man kjøpte, er vanskelig å reklamere på i ettertid. - Man må lese selgers egenerklæring og takstdokumentene nøye. I takstdokumentene står det en del ting alle ikke forstår, og da bør man stille spørsmål, slik at man vet hva det innebærer. Står det at kjelleren er gitt en tilstandsgrad 2, kan det medføre store kostnader for kjøper, men det er det ikke sikkert alle tenker på, sier Børresen. Fornøyde kunder Men han er helt uenig i kritikken mot boligkjøperforsikringen. - Vi har ingenting å vinne på at det kun er de sikre sakene som vinner frem. 80 prosent av våre kunder sier at de er fornøyde, og at de vil anbefale oss videre, og da er jeg sikker på at vi gjør en god jobb, sier advokaten. Ifølge ham tegner nå hver fjerde boligkjøper kjøpsforsikring. Totalt har 100.000 boligkjøpere tegnet forsikringen.

- Av de sakene vi tok til retten i 2011, gikk 80 prosent i kjøpers favør.

Det innebærer at de har fått et bedre resultat enn før stevning ble sendt, sier han. Boligkjøperforsikringen sikrer kjøper mot uforutsigbare advokatkostnader i forbindelse med boligkjøp. Hvis Gavle skulle vinne frem med en sak som forsikringsselskapet har avsluttet, vil de dekke utgiftene, ifølge Børresen. - Hvis man etter å ha klaget til oss, tar saken videre til annen advokat og vinner frem, dekker vi kostnaden. Dette står klart i vilkårene. Det skal ikke være slik at vi ikke gjør det maksimale for våre kunder, sier han.



ring oss i dag
90524720

 

1460987427 square facebook1460992593 square google plus1460992605 square linkedin1460992639 youtube v2

landskap

Våre Akkrediteringer

NTF medlem takst og miljmiljfyrtrn takst og miljbvn takst og miljbyggforsk sintefDNV takstmann granito logoTRV