Utrygg bolighandel

Forbrukere opplever kjøp og salg av bolig som en krevende og utrygg prosess. Både forbrukere og meglere mener at tempoet er for høyt i budrunden og forbrukere etterlyser god og nøytral informasjon.


TNS Gallup og Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) gjennomførte tidligere i år to studier av boligomsetningen i Norge og dette var noen av resultatene fra disse undersøkelsene. Studiene var gjennomført på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD), Forbrukerrådet og Forbrukerombudet.

- Best mulig informasjon om boligen på et så tidlig tidspunkt som mulig vil kunne gjøre det enklere for boligkjøpere å ta riktige valg i forbindelse med boligkjøp, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Bedre informasjon om boligen
Forbrukerne i TNS Gallup-undersøkelsen ønsker først og fremst ønsker en tryggere prosess, der angst, usikkerhet og stress reduseres. De ønsker å settes i stand til å gjennomføre et salg eller kjøp under mer betryggende og sikrere vilkår enn det de opplever er dagens virkelighet.

Bedre og mer standardisert informasjon om boligen man skal kjøpe er et av de sentrale tiltakene som foreslås av respondentene.

- Forbrukerombudet har lenge arbeidet sammen med bransjen for å heve kvaliteten på informasjonen ved markedsføringen av boliger. Når det viser seg at forbrukere fortsatt føler stor utrygghet og etterlyser bedre og mer standardisert informasjon, er dette noe bransjen må ta alvorlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Stor økonomisk betydning
- Kjøp og salg av hus eller leilighet er de største og tyngste økonomiske handlinger vi foretar - som privatpersoner og forbrukere. Omtrent 4 av 5 husholdninger i Norge eier sin egen bolig. Når så mange opplever denne prosessen som utrygg må vi gjøre noe med dette, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken.

- Vi trenger bedre informasjon om tilstand, bedre kontroll over tidsforløpet i prosessen, og bedre standardisering av informasjonen, sier Lysbakken.

Samarbeid med bransjen
For å få gjort noe med usikkerheten disse undersøkelsene har avdekket, har BLD, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet invitert bransjen til et nærmere samarbeid.


ring oss i dag
90524720

 

1460987427 square facebook1460992593 square google plus1460992605 square linkedin1460992639 youtube v2

landskap

Våre Akkrediteringer

NTF medlem takst og miljmiljfyrtrn takst og miljbvn takst og miljbyggforsk sintefDNV takstmann granito logoTRV